Železniční zastávky v Předmostí, v Dluhonicích a cyklopodjezd v Předmostí
- Zřízení železniční zastávky Přerov-Předmostí
- Zřízení železniční zastávky Přerov-Dluhonice
- Realizace podjezdu cyklostezky pod železniční tratí v propojení ulic Velká Dlážka – Hranická
Kompletní návrh v PDF Jak se hlasovalo?
Pořadové číslo: 7.2
Zastupitelstvo města Přerova
Přerov 30.3.2012
Předkladatel: Mgr. Vladimír Puchalský
Navrhovatelé: Marta Jandová, Mgr. Helena Netopilová, Ing. Anna Pospíšilová, Mgr. Vladimír Puchalský, Mgr. Zdeněk Schenk, Ing. Richard Šlechta, koalice Společně pro Přerov
Zpracovatelé: Ing. arch. Jan Horký, Ing. Tomáš Tužín
Název materiálu:
Záměr zřízení železniční zastávky Přerov-Předmostí a Přerov-Dluhonice a realizace propojení cyklostezky Velká Dlážka – Hranická.
Návrh na usnesení:
- Zřízení železniční zastávky Přerov-Předmostí
Zastupitelstvo města Přerova po projednání:- schvaluje záměr zřízení železniční zastávky Přerov-Předmostí v rámci stavby „Rekonstrukce žst. Přerov – 2. stavba,“
- ukládá Radě města zahájit jednání s investorem stavby „Rekonstrukce žst. Přerov – 2. stavba“. ve věci možnosti zřízení železniční zastávky Přerov-Předmostí.
- Zřízení železniční zastávky Přerov-Dluhonice
Zastupitelstvo města Přerova po projednání:- schvaluje záměr zřízení železniční zastávky Přerov-Dluhonice v rámci stavby „Rekonstrukce žst. Přerov – 2. stavba“.
- ukládá Radě města zahájit jednání s investorem stavby „Rekonstrukce žst. Přerov – 2. stavba“. ve věci možnosti zřízení železniční zastávky Přerov-Dluhonice.
- Realizace podjezdu cyklostezky pod železniční tratí v propojení ulic Velká Dlážka – Hranická
Zastupitelstvo města Přerova po projednání:- schvaluje záměr realizace podjezdu cyklostezky pod železniční tratí v propojení ulic Velká Dlážka – Hranická v rámci stavby „Rekonstrukce žst. Přerov – 2. stavba“.
- ukládá Radě města zahájit jednání s investorem stavby „Rekonstrukce žst. Přerov – 2. stavba“. ve věci možnosti zřízení podjezdu cyklostezky pod železniční tratí v propojení ulic Velká Dlážka – Hranická v rámci stavby „Rekonstrukce žst. Přerov – 2. stavba“.
Předkladatelé požadují zařazení této předlohy na program jednání do kapitoly „Rozvojové záležitosti“ a navrhují o bodech 1, 2 a 3 usnesení hlasovat samostatně.
Důvodová zpráva:
K materiálu obecně
Stávající situace rekonstrukce
V současné době probírá rekonstrukce železničního uzlu Přerov, jež je rozdělena na dvě etapy. První etapa, zahrnující rekonstrukci tratě jižně od železničního mostu přes Bečvu, včetně samotného mostu a železniční stanice (osobní nádraží a průjezd nákladním nádražím) bude dokončena v roce 2015. V navazující druhé fázi se bude rekonstruovat zbývající úsek zahrnující trojúhelník dosud nerekonstruovaných tratí mezi Přerovem a dopravnami Prosenice (mimo) a Dluhonice (včetně) s očekávaným termínem zahájení investice po dokončení první etapy. Tato rekonstrukce je na dlouhou dobu jedinečnou příležitostí k vybudování dvou železničních zastávek, Přerov-Předmostí a Přerov-Dluhonice. Podobně, jako příležitosti rekonstrukce II. železničního koridoru využila obec Osek nad Bečvou ke stavbě zastávky v blízkosti obce, je možnost této investice využít i ve městě Přerov.
Reálnost zastávek – obecné předpoklady
Pokles intenzity nákladní železniční dopravy, trvající od začátku 90. let 20. století dosud, a současný nárůst intenzity zejména příměstské osobní dopravy, vytvářejí ideální předpoklady pro obsluhu území, přilehlého k předmětné železniční trati, osobní železniční dopravou. K tomu se připojují další aktivity v předmětném území (výstavba supermarketů, Mamutov), jejichž návštěvníci by mohli novou zastávku využívat. Intenzivnější využití zastávek lze očekávat při vytvoření vhodné vazby na městskou a příměstskou (autobusovou, cyklistickou) dopravu, která by mohla nové zastávky zpřístupnit občanům ze vzdálenějších částí města (Vinary, Čekyně, Penčice, Lýsky, Žeravice). Další připravované kroky, jako je rozšíření integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (IDSOK), budou pravděpodobně znamenat další zvýšení zájmu občanů o využívání hromadné dopravy v kombinaci cyklo/autobus – vlak, mimo jiné i díky možnosti cestovat na jeden jízdní doklad autobusem i vlakem.
Železniční infrastruktura v daném území prošla poslední proměnou v 70. letech minulého století (zrušení výhybny Předmostí). Z hlediska současných požadavků na funkci železnice v urbanizovaném území je stávající stav naprosto nevyhovující, nevyužívající potenciál železniční dopravy a blokující rozvoj města v dané lokalitě.
Příklady nových železničních zastávek
Brno–Lesná
Velké brněnské sídliště, ačkoli doposud kvalitně a dostatečně obsluhováno městskou hromadnou dopravou, v roce 2006 ještě více zvýšilo dopravní obslužnost vybudováním nové železniční zastávky. Dnes zde zastavují všechny osobní vlaky, které dříve Lesnou jen projížděly. Vlaky usnadnily dopravu zejména na Tišnovsko, kam se řada obyvatel Lesné jezdí v létě i v zimě rekreovat (pěší turistika, cyklistika, běžky, houbaření,…), ale i každodenní dojíždění do práce a do škol, v regionu i v rámci městské aglomerace. Investorem stavby bylo SŽDC, celkové schválené náklady projektu činily zhruba 19,7 milionu Kč.
Kroměříž – Oskol
Zcela nová zastávka byla v roce 2008 vybudována i v nedaleké Kroměříži. Za zmínku stojí fakt, že důvody pro vybudování zdejší zastávky rozhodně nebyly tak závažné, jako tomu je v Předmostí. Zastávku využívají především lidé nakupující v nedalekém hypermarketu. Na zastávce zastavují osobní vlaky jedoucí do Borovic, ale pouze na znamení. Investorem stavby byla Správa železniční dopravní cesty, s. o. (SŽDC). Prostředky na stavbu uvolnil Státní fond dopravní infrastruktury, město Kroměříž, obce Zborovice a Zdounky a fyzické osoby. Celková výše projektu: 5,1 mil. Kč.
K bodu 1. usnesení – Zřízení železniční zastávky Přerov-Předmostí
Spádovou oblast této zastávky tvoří nejen samotná městská část Přerov-Předmostí, ale je třeba si uvědomit, že díky blízké dojezdové vzdálenosti motorovou i nemotorovou dopravou zahrnuje také místní části Lýsky, Čekyně, Vinary i obytné části samotného města, například Velkou Dlážku. Při zřízení spojů Hranice-Předmostí-Přerov-Olomouc by tvořila významnou nástupní stanici nejen občanům dojíždějícím do/z Olomouce za prací, ale také by umožnila redukci stále narůstající automobilové dopravy, což je v souladu s politikami udržitelného rozvoje města a České republiky vůbec. Předmostí, jako největší přerovské sídliště, představuje velký potenciál cestujících, kteří by novou železniční zastávku využívali (cesty do škol, do zaměstnání, za nákupy i rekreací). Železniční zastávku by využívali také návštěvníci nedaleké kumulace obchodů (Kaufland, Jysk, Deichmann, atd.). Zajímavé jsou i úvahy zapojení zastávky v Předmostí do připravovaného projektu MAMUTOV v návaznosti na celý region.
K bodu 2. usnesení – Zřízení železniční zastávky Přerov-Dluhonice
Ve stávající dopravně Dluhonice v dřívějších letech zastavovaly i vybrané osobní vlaky. Tato dopravna však není pro zastavování vlaků vhodným místem, protože trať se zde nachází v oblouku a navíc zástavba je zde pro pěší přístup relativně daleko.
Obdobně, jako tomu bylo v jiných případech na této trati (Hoštejn, Krasíkov, Střeň), se i zde nabízí možnost ponechat stávající dopravnu s kolejištěm jen pro technologické účely železničního provozu (křižování vlaků, předjíždění atd.) a novou zastávku situovat blíže zástavbě. V tomto případě ideálně u železničního přejezdu v blízkosti křižovatky silnic k podniku Precheza, do Dluhonic a do Předmostí. Vzhledem k tomu, že samotná místní část Dluhonice by počtem svých obyvatel neodůvodnila ekonomickou efektivnost zastavování vlaků (alespoň ne všech), tak navržená poloha zastávky umožňuje využívat zastávku i zaměstnancům přilehlé části areálu Prechezy (i jiných podniků, sídlícím v tomto areálu).
Další možností je obsluhovat Dluhonice autobusovou linkou přes Předmostí, čímž by vznikla pro obyvatele Předmostí možnost rychlého příjezdu autobusem do Dluhonic a zde přestupu na vlak, naopak pro obyvatele Dluhonic by vznikla možnost rychlého příjezdu do Předmostí a nástupu na vlaky ve směru Hranice na Moravě. V obou případech by to znamenalo oproti stávající nutnosti jízdy až na „hlavní“ přerovské nádraží úsporu ujeté vzdálenosti a času v řádu 10 – 20 minut.
K bodu 3. usnesení – realizace podjezdu cyklostezky pod železniční tratí
Výluka kolejí a stavební práce na trati poskytují možnost k doplnění podjezdu na cyklostezce z ulice Velké Dlážky na ulici Hranickou. Jedná se o cyklistické propojení mezinárodního významu (cyklotrasa č. 5 směr Olomouc) a to v souběhu s páteřní cyklistickou trasou, napojující několik tisíc obyvatel místních částí Přerova směrem do centra města a současně je to hlavní trasa do rozsáhlého území Tršické pahorkatiny, sloužící pro rekreační cyklistiku obyvatel města. Absence obousměrné cyklostezky v nejužším a nejfrekventovanějším úseku stávajícího podjezdu je pro cyklisty fatálním problémem, vyžadujícím jednoznačně koncepční řešení.
Dne 26.7.2011 se město Přerov připojilo podpisem primátora města k tzv. Uherskohradišťské Chartě a zavázalo se tak k aktivní podpoře rozvoje cyklistické dopravy, a to zejména k „zvýšení podílu cyklistické dopravy na dělbě přepravní práce,“ „odstraňování míst a úseků s vysokým rizikem dopravních nehod cyklistů“ a „odstraňování bariér cyklistické dopravy.“ Realizace cyklistického podjezdu by byla významným příspěvkem ke kvalitě cyklistické dopravy ve městě Přerova.
Finanční spoluúčast města
Podobně jako u jiných investic státu, případně kraje, je iniciačním prvkem investice nejen vyjádření požadavku na změnu projektu nebo investičního záměru, ale rovněž vyjádření ochoty spoluúčasti na vyvolaných nákladech investice, jež nemohou být zahrnuty do samotné investice hlavní (tj. Rekonstrukce žst. Přerov, 2. stavba).
Výši spoluúčasti nelze prozatím předvídat, avšak pokud by tato investice byla řešena jako komplexní projekt, zahrnující kromě dvou nových zastávek železničních i nové zastávky autobusové v jejich blízkosti, přístupové trasy pro pěší, příjezdové komunikace pro cyklisty (včetně popsaného propojení cyklostezek Dlážka – Předmostí), odstavné plochy pro jízdní kola (Bike and Ride) a dále odstavná stání pro automobily (Park and Ride), potom je vysoká pravděpodobnost možnosti získat dotaci např. z fondů EU, neboť tento směr rozvoje železniční dopravy je velmi výrazně politicky a finančně podporován.
Závěrem
Cílem návrhu není vyčerpávajícím způsobem popsat veškeré souvislosti dané problematiky. V první fázi je vhodné ve spolupráci s investorem zpracovat technické studie popsaných stavebních objektů. V rámci těchto studií by byly řešeny jejich základní parametry z hlediska prostorového umístění, nároků na infrastrukturu a zásah do území, a dále rámcové stanovení technické, časové a finanční náročnosti. Na základě této studie by teprve bylo konkrétně řešeno zapracování těchto staveb do dalších stupňů projektové dokumentace, a to buď v rámci stavby „Rekonstrukce žst. Přerov, 2. stavba,“ nebo v rámci samostatné stavby, která by byla s výše jmenovanou stavbou úzce technicky a časově koordinována. Je však nezbytné v první fázi deklarovat jednoznačnou vůli města k podpoře realizace popsaných stavebních objektů.
Vyjádření Osadního výboru Předmostí bude vzhledem k termínu jeho jednání doplněno po až termínu odevzdání předloh.
Vyjádření Osadního výboru místní části Dluhonice.
Kompletní návrh v PDF Jak se hlasovalo?