Míním, že polemiku o průpichu dvou potenciálních kandidátu na funkci senátora za přerovský obvod, pánů Chromce a Prachaře, je nutné blíže vysvětlit.
Ač měl Přerov šanci průpich od státu získat, naposledy zřejmě na přelomu let 2010-2011, nestalo se tak, a pravděpodobně se tak nestane ani za 20 let. Proč? Stačí se začíst do dokumentů z jednání zastupitelstva dne 31.ledna 2011. Jednání probíhalo v napjaté atmosféře, především s osobními útoky a ideologickým podtextem. Koalice ČSSD, ODS, TOP 09 a KDÚ-CSL vytáhla do boje proti průpichu s mnoha personálními kalibry, ale také s demagogií „chcete vyměnit průpich za dálnici!“ Bylo to zinscenované divadlo. S aktuální možností vybudovat průpich přišly Věci Veřejné, záměr podporovalo SpP. A to byla „zásadní chyba“. Prioritní v Přerově není věcné řešení, logika a rozum. Tak to v Přerově chodí dlouhá léta, a proto je Přerov tam, kde je. Marnost nad marnost.
Nedočetl jsem se v zápisu z jednání lednového zastupitelstva, že by kolega M.Chromec argumentoval pro průtah, či jinak bojoval za jeho realizaci v následujících letech, on nevystoupil ve prospěch Přerova vůbec. A ejhle, najednou, před říjnovými volbami horuje pro průpich, jeho článek, který vyšel v Novém Přerovsku minulý týden – „Je to snad konec průpichu v Přerově?“ Opravdu zvláštní změna kurzu.
Zato pan Prachař vystoupil za OMEGA SERVIS HOLDING a.s. a sděloval mimo jiné, že:
- si troufá říci, že společnost Omega Servis patří v regionu mezi největší uživatele dopravní infrastruktury,
- přimlouvá se o to, aby při svých rozhodování nevyměnili průtah městem za dálniční obchvat,
- abychom učinili všechno pro to, aby laciné sliby MD a státu nevyměnili za znehodnocení života občanů.
Názory pana Prachaře M.Chromec nepochybně slyšel, ale nereagoval. Vlastně nemohl, byl vázán jednostranným a zjednodušujícím názorem koalice, ne průpich za dálniční obchvat!
Uplynuly čtyři roky a sliby ministerstva dopravy, ovšem bez průtahu, nadále s jeho výstavbou nesouhlasí, reprezentuje ministr dopravy pan Prachař. Jak absurdní, vracet se k průpichu, až po dostavbě dálnice, která neprůchodnost dopravy ve městě ani pro stát nedořeší, považuji za nepřijatelné. Současná výstavba průtahu a dostavby dálnice D1 je pro Přerov kriticky a životně nejdůležitější řešení! Pojďme o této možnosti ještě jednou, pane ministře, a co nejdříve, diskutovat. Alespoň se o to pokusme.
Osobně se domnívám, že průběh a výsledky jednání uvedeného zastupitelstva definitivně pohřbily možnost vybudování průtahu financovaného státem. Doslova mohu říci: „Tak jsme si zabili průpich, paní Nováková.“ Stačí číst diskusní vystoupení J. Lajtocha, J. Kulíška, E. Grambličkové, I. Macháta, D. Navrátilové, A. Mačáka, J. Nekla, P. Lagy, R. Šlechty, J. Kohouta, T. Tužína, V. Zatloukala, atd, atd…
A na závěr dovolte, citovat část vystoupení pana Ivo Vykydala – náměstka ministra dopravy, který četl odpověď ministra Bárty na interpelaci poslance Boháče:
„Doprava ve městě je kritická, proto předpokládá realizaci dvou staveb a to je stavba, která začíná od MÚK Předmostí a druhou stavbou je průtah městem – 1.etapa – předpokládané náklady na tyto stavby v té době byly odhadovány na 650 milionů, respektive na 250 milionů a jejich realizace by měla přinést dílčí , přesto však významné zlepšení dopravní situace do doby dokončení dálnice D1.“
Taková nabídka na zastupitelstvu městu Přerov velmi vážně zazněla. Dokumenty a záznam z předmětného zastupitelstva přesvědčivě dokazují kdo je spoluodpovědný za stav dopravy ve městě, jsou to zastupitelé současné koalice, jejich ješitnost, zejména zastupitelé ČSSD, ODS a TOP 09.
Vladimír Puchalský
Společně pro Přerov
Vyšlo v Přerovském deníku dne 1.8.2014
Článek je reakcí na článek v Přerovském deníku ze dne 25.7.2014 (níže)