(1.4.2019)
Trpělivost s liknavou prací ŘSD a zaseknutou výstavbou dálnice D1 došla v minulém týdnu přerovským radním. Na svém zasedání totiž schválili investici do přerovského metra. Měly by tak vzniknout dvě linky, které propojí všechny významné lokality města a zajistí jednou pro vždy dokonalou dopraví obslužnost.
Primátor Měřínský (ANO) ujišťuje, že financování je zajištěno: „Mám číslo na Andreje, takže vše zařídí. Byl myšlenkou přímo nadšen.“ Město si bude muset na projekt sice půjčit, ale není to nad jeho síly. „Náklady by se měly pohybovat kolem 24 miliard korun, což s podporou státu a omezení zbytečných výdajů města můžeme splatit již v polovině roku 2103,“ pochvaluje si primátor.
Tomáš Navrátil, uvolněný radní pro dopravu doplňuje, že díky řešení dopravy pod zemí nebude třeba ani vykupovat pozemky a stavba by mohla začít po nezbytném vydání povolení někdy v létě roku 2020. Předseda komise pro dopravu, Marek Dostál (ODS), nadšeně přitakává, jak se celá věc daří se slovy, že „není třeba žádné koncepce, je třeba stavět.“ Město proto začalo se stavbou ještě před vydání stavebního povolení, aby ušetřilo čas.
Názory opozice
Opozice je však tak rychlým postupem projektu poněkud zaskočena. Její lídr, Jan Horký ze Společně pro Přerov a Pirátů, myšlenku sice podporuje, ale vnímá také její stinné stránky: „Vadí nám, že na žádnou ze zastávek metra nebyla vypsána architektonická soutěž. Přitom by Přerov mohl zaujmout nejen jedinečným propojením přístaviště a fotbalového hřiště v Kozlovicích, ale i světovou architekturou.“ S umírněnou kritikou se připojuje i Radek Pospíšilík z Prosperity místních částí: „Nesouhlasíme s tím, aby metro končilo v Čekyni a na Penčice se zase zapomnělo. Peníze se musí najít! Dalo by se ušetřit třeba na zimní údržbě. Vždyť ten sníh zatím vždycky roztál,“ přemítá.
Dvě linky
Dvě linky metra, severojižní a východozápadní, propojí nejvýznamnější místa ve městě. Žlutá linka A je trasována od Čekyňské mateřské školy, Rokli, přes zastávku v Mamutově či sídliště Velká Dlážka do přestupního uzlu Hlavní nádraží a končí v Duhové ulici v Újezdci. Modrá linka Z začíná v kozlovickém sportovním areálu a cestující pohodlně dopraví přes zastávky Nemocnice, Hřbitov či Hlavní nádraží až na letiště s tím, že v budoucnu se plánuje každý sudý spoj vést přes přerovské přístaviště. Náklady na tunelový komplex metra, pracovně pojmenovaný „Jirka,“ se pohybují kolem 2 miliard korun na kilometr. „Díky vynalézavosti našich profesionálů a skromnosti kmotrů jsme dokázali snížit cenu za kilometr trasy metra o téměř miliardu korun oproti tomu, za co se staví v Praze,“ popisuje primátor.
Do projektu metra zapojila radnice opravdu širokou skupinu odborníků na slovo vzatých. Hlavní inženýr projektu, Ing. Holan, bývalý radní za ANO, má s budováním metra totiž zkušenosti, a pomohl proto městu ušetřit nemalé finanční částky za předražené projekty. Šetřilo se ale i jinde, jak komentuje náměstek Michal Zácha (ODS): „Má dcera Pavlínka navrhla pro metro logo a právě zpracovává celý grafický manuál. Město tak nemusí zbytečně vynakládat peníze na grafiky. Kdo má zájem, může se u mě informovat předem, jak bude logo vypadat. U mě jsou dveře stále otevřené.“
Nám se však podařilo pracovní verzi loga i mapu s trasou metra získat a čtenářům je proto nabízíme ke shlédnutí z tepla domova.