Kdo pozorně sleduje a vyhodnocuje hlasování přerovského zastupitelstva, tak si nemohl nevšimnout určitých hlasování, kdy většina zastupitelstva nehlasuje. Tato hlasovací anomálie se opakuje již relativně často a má své hlubší příčiny.
Koaliční zastupitelé hlasují bez znalosti potřebných podkladů
Určujícím prvkem, který udává dnešní rozporuplný směr rozvoje města, ač se to na první pohled nezdá, je dán velikostí mlčící většiny zastupitelstva. Při hlasováních se stává, že tato většina, v danou chvíli nemá žádný názor a nehlasuje. Tito zastupitelé zřejmě nejsou schopni v daný okamžik rozlišit, co je a co není pro město podstatné, a proto na takovou situaci reagují pasivitou. Pozoruhodná je hromadnost tohoto jevu a i fakt, že nastává výhradně u protinávrhů opozice. Pokud pan náměstek Kulíšek či primátor řekne, že si není jist tímto návrhem, tak následuje hlasování, kde defiluje minimálně 15 nehlasujících či zdržujících se hlasování. Tím rozhodnou o tom, že návrh padá pod stůl. Jde již o naprosto standardní situaci, kdy na nečekaný, byť logický návrh opozice tato názorově nevyhraněná většina 14 – 16 zastupitelů reaguje tak, že nehlasuje. O to horší, že se takto chovají i při důležitých okamžicích, které mají velký dopad do rozpočtu města.
Hlasovací anomálie je logický důsledek jednostranného přístupu města při projednávání svých záměrů a projektů a ignorace opozice, se kterou zásadně nic nepředjednává. Koalice pouze sjedná dohodu svých členů a opozice je následně konfrontována až s důsledky dohody – s hlasujícím „stroječkem,“ který hlasuje bez jakékoli snahy vnímat názor opoziční strany. Celý proces záměrné izolace opozice podtrhuje její vyřazení z důležitých komisí města.
Jako názorný příklad lze uvést hlasování zastupitelstva o dotaci pro Letiště Přerov dne 10.9.2012. Dvakrát bylo zastupitelstvo žádáno opozicí o předložení Cost Benefit analýzy. Jde o podstatnou informaci o projektu. Nezaznělo, že by s ní koaliční zastupitelé byli obeznámeni. O to nepochopitelnější je, že ani v této situaci nevědí, zda ji chtějí vidět! Koalice nekomunikuje s opozicí, a proto nezná její postoje a názory, a je tak často zaskočena požadavky opozice. Evidentně chybí doporučení stranických sekretariátů, jak čelit „nečekané“ situaci. Možná je stejně zaskočena i KSČM, ovšem z jejich hlasování nelze dovodit cokoli konkrétního.
Koalice jen zvedá ruce
Ze získaných zkušeností je možno směle tvrdit, že dominantním rysem přerovských koaličních politiků je nezájem o hlubší ekonomickou podstatu projektů, pro které na půdě zastupitelstva zvedají ruce. A nejde o laciné záležitosti. Oni dokonce informovanost aktivně odmítají. Na druhou stranu je zřejmé, že jejich nevědomost se velmi hodí k možné manipulaci určitých typů projektů, pro které se tímto postupem jednoduše nachází politické krytí. Podezření kolem přerovských zakázek je již k dnešnímu dni celkem dost. Chyba se tedy někde stát musela. Bohužel, reflexi zastupitelstva na tento tristní stav ani v současnosti nevidíme. Vyšetřování policie na těchto zaběhlých schématech nedokázalo nic změnit. Racionální chování zastupitelů by mohlo snížit riziko manipulace s projekty malou skupinou lidí, ale bohužel, v praktickém průběhu zastupitelstva jej nevidíme. Tedy i kontroverzní projekty mohou díky beznázorové většině nadále žít.
Smutnou tečkou za sebejistotou vládnoucí koalice je fakt, že nemá odvahu odkrýt své záměry s městem před opozicí a jít si pro její názor či kritiku především v době přípravy projektu. Ostatně nečiní tak ani s občany města. Musí to vždy dojít až do fatálních důsledků, jako kauza Škodovy ulice, pak teprve nastane ústup od koaličních a oficiálně městských dogmat, kterými jsme i dnes vytrvale živeni.
Demonstrace sebejistě uchopené moci, která je v Přerově zřejmá již minimálně 10 let, není tou nejlepší cestou, kterou se má město vést.
Jiří Kohout