Tisková zpráva – Kde váznou železniční zastávky v Předmostí, Dluhonicích a cyklopodjezd Předmostí?
Právě probíhá první stavba rekonstrukce železniční stanice Přerov, na kterou má navázat stavba druhá, která zrekonstruuje zbývající úsek tzv. Dluhonské spojky. Přestože je zastávka na Dluhonské spojce ve strategickém plánu rozvoje města, město do března letošního roku nečinilo žádné trvalé kroky k zahrnutí zastávky v Předmostí a v Dluhonicích ani cyklistického podjezdu pod tratí v Předmostí (propojka ulic Hranická-Velká Dlážka) do projektu rekonstrukce.
Společně pro Přerov navrhlo na dubnovém zastupitelstvu schválit tyto záměry a zahájit jednání s investorem stavby o zřízení těchto staveb. Namísto toho byla ale vytvořena pracovní skupina, která si, díky omezeným pravomocem, přehazuje problematiku zastávek s radou města jako horký brambor a celá příprava se tak jen zdržuje.
Do posledních říjnových dnů tak není na stole jasný názor rady ani zastupitelstva, zdali zastávky a cyklopodjezd chtějí, a něco pro to udělají, nebo ne. Je také s podivem, že jednání pracovní skupiny není nikdy přítomen náměstek Josef Kulíšek (ODS), který má dopravu ve svém popisu práce.
Pracovní skupina, jíž jsou tři zástupci SpP členy, se přes zdržovací taktiky činila: zajistili jsme zahrnutí záměrů zastávek do tzv. studie proveditelnosti jejíž výsledky bychom měli v brzké době znát. Měli by také přinést HRUBÝ cenový odhad stavebních nákladů. Dále jsme oslovili zainteresované organizace a společnosti s žádostí o jejich vyjádření k novým železničním zastávkám. Konkrétně: Ministerstvo dopravy, Správa železniční a dopravní cesty, České dráhy, Koordinátor integrovaného dopravního systému Olomouckého kraje (=KID SOK), RegioJet i LeoExpress (popis jednotlivých rolí níže v kontaktech).
Ministerstvo dopravy přislíbilo uhradit 50% nákladů na zřízení zastávek, financování cyklopodjezdu by však muselo zajistit město. Firma RegioJet, provozující žluté vlaky, se dokonce vyjádřila v tom smyslu, že „…máme eminentní a dlouhodobě konzistentní zájem obslujovat přímým spojením rovněž Přerov. Bohužel stávající i výhledové stavební řešení nedovoluje průjezdný provoz ve směru Praha-Přerov-Ostrava a pobyt ve stanici představuje neakceptovatelně velkou časovou ztrátu. Zastávka Přerov-Předmostí je jednoznačně vhodným řešením tohoto problému.“ (Ing. Jiří Schmidt).
Máme za to, že právě teď je jedinečná a na 50 příštích let neopakovatelná příležitost přinést Přerovu lepší dopravní spojení a obnovit jeho roli železničního uzlu. Společně pro Přerov proto navrhuje na listopadové zastupitelstvo Memorandum o železničních stavbách, kde by se měli zastupitelé jasně vyjádřit, zdali tuto šanci chtějí využít anebo nechají občany na příští půlstoletí na projíždějící vlaky pouze smutně hledět, protože nebudou mít kde zastavit.
Za koalici Společně pro Přerov
Ing. Jiří Kohout
tiskový mluvčí