Opakovaně, když procházím střed Přerova a srovnávám se západními městy, si uvědomuji, jak trvale a vytrvale chybně pracujeme s veřejným prostorem. Především při jeho správě a rozvoji za poslední léta nabývám přesvědčení, že pouze starost o to společné je znakem kultury a civilizace. Jakoby v našem městě platil opak: starost a péče o to mé, to je pokrok.
Podívejme se na stav Michalova, a nejde jen o podmáčené chodníky. Podívejme se na umělecké instalace na novém mostě, jeho dopravně stavební provedení. Most je především technická stavba a krása jeho provedení je velice subjektivní. A co betonově šedá díra nám. TGM? V letních měsících neuživatelná. Maják, naprosto cizí prvek v daném prostoru, v místě zasypané původní letní plovárny. Co mne nejvíce osobně nenechává klidným, až pobuřuje, je stav tří přerovských náměstí.
Takové trojnáměstí je neopakovatelný urbanistický prvek Přerova,unikátní fenomén, se kterým si nevíme rady, a proto jsme je proměnili ve velkokapacitní parkoviště, bez ohledu na jejich původní určení a užívání. To se skutečně ve světě již nevidí. Projdete-li všechna tři náměstí kolem poledne, napočítáte jenom na nich téměř 200 parkujících aut, parkoviště u kina Hvězda zůstává poloprázdné. Myslím, že je takový stav přesvědčivým důkazem neschopnosti budovat veřejný prostor v jedinečném městském území, s cílem vytvořit pohodu užívání města pro všechny. Bez přehánění, tento stav nazývám okupací středu města, jeho tunelováním, v jednom sobeckém zájmu. Na západ od našich hranic takto realizovaný veřejný prostor středu měst není možný. Tam panuje klidný a vyvážený stav pro všechny, bez aut. A přitom podle dostupných informací nedošlo k poklesu ekonomických aktivit ani tržeb, naopak, lidé v takovémto prostoru bez aut zůstávají prokazatelně déle, více nakupují a konzumují, přirozeně se setkávají.
Naléhavost řešení naznačených problémů Přerova je vysoká, ochota a aktivní přístup radnice téměř nulový. I Praha chápe, že stupeň motorizace středu města je již neúnosný a přichází s opatřením uzavřít pro automobilových provoz Smetanovo nábřeží v sobotu, jednou za čtrnáct dnů, a poskytnout tak jedinečný veřejný prostor všem. Opatření bude analyzováno a vyhodnocováno. Co kdybychom tak jednou za měsíc v Přerově zakázali například vjezd automobilů do Kratochvílovy ulice, na všechna tři náměstí, a vyhodnocovali dopady? Osobně se domnívám, že přerovští radní spolu s magistrátními úředníky nám takovou službu mohou poskytnout. Nebo je v tom nějaký problém, partikulární zájem?
Starosta Londýna jezdí do úřadu na kole, každou sobotu můžete např. na 5. Avenue v New Yorku, bez aut, sednou kam chcete, dokonce si můžete přinést vlastní židli.
Podle mého názoru v Přerově, při výkonu správy města schází úcta, hodnota, vyjádřená jednoduchou větou: „Zachovat vše, co zachovat lze,“ např. pilíře původního Tyršova mostu, či zasypanou letní plovárnu.
Vladimír Puchalský
Společně pro Přerov
(publikováno v NP 3.5.2013)