V březnu 2013 byla dokončena případová studie o dopravě ve městě střední velikosti a jako příklad byl zvolen právě Přerov. Celou studii si můžete stáhnout ze serveru uložto. Níže vytahujeme jen několik zajímavých pasáží:
Hodnocení dopravy uživateli ve městě
Výzkum, kvalitativní metodou, potřeb uživatelů sociálních služeb, zpracovaný KPSS Přerov v roce 2010 uvádí, že dopravní situace v Přerově byla v diskuzích hodnocena zpravidla jako katastrofální a nějakým způsobem se jí dotkla každá diskuse s uživateli. To má samozřejmě dopady jak na MHD, tak ale i na chodce. Zvláště skupiny jako senioři či zdravotně postižení, kde je omezení pohyblivosti, ji vnímají negativněji. Obecně přijímaným řešením současné situace bylo diskutujícími prezentováno vybudování obchvatu. Další informace z této studiejsou uvedeny v kapitole o MHD, které se výstupy studie týkaly nejvíce.
Infrastruktura cyklodopravy
Město Přerov patří mezi města, která se kontinuálně snaží napravit nedostatečnou nabídku cyklistické infrastruktury už od počátku 90. let 20. století. Návrh sítě cyklistických tras, jehož cílem je navrhnout komplexní systém cyklistické infrastruktury, si město nechalo zpracovat už před 10 lety (Printes atelier, 4/2002). Návrh obsahuje vnitroměstskou síť cyklistické infrastruktury s návazností na stávající síť regionálních tras a s ohledem na vazby každodenně dojíždějících obyvatel. Součástí návrhu bylo i doporučení optimální posloupnosti její postupné výstavby. Studie obsahovala úseky, kde bude zřízena cyklistická stezka, cyklistický
pás, stezka se smíšeným provozem chodců a cyklistů, stezka s odděleným provozem chodců a cyklistů, případně kde budou cyklisté vedeni po místní komunikaci společně s automobilovým provozem.
Velká část plánu je dnes realizována. Cyklostezky jsou vedeny po chodníku jeho podélným rozdělením vodorovným značením nebo druhem dlažby. Takové řešení je již 20 let odborně překonané, protože je nebezpečné pro chodce a na kříženích s automobilními komunikacemi; na kříženích cyklostezek na úrovni chodníku s bočními automobilními komunikacemi dává cyklista přednost v jízdě řidiči automobilu, což zpomaluje cyklodopravu a významně snižuje její atraktivitu – rozpor s cílem podporovat změnu dělby přepravní práce v její prospěch z různých důvodů, včetně důvodů úspor energie.
Naopak v extravilánu je samostatné vedení cyklostezek mimo automobilní vozovku vzorné a zaslouží pochvalu, neboť řada úseků o vesnických sídel administrativně náležejících pod město Přerov je již realizována.
Mezi nejvýznamnější bodové závady patří chybějící cyklostezka v podjezdu do Předmostí a nulová opatření na podporu cyklistů v centru města. Rovněž dopravní značení je poplatné dávno překonaným trendům, kdy cyklista byl chápán jako chodec na kolech: jediná jednosměrka v centru města neumožňuje obousměrný provoz cyklistů, pěší zóna je pro cyklisty zcela neprůjezdná a v terénu se vyskytují dopravní značky „cyklisto, sesedni z kola“, které jsou stejně oprávněné jako by byly (neexistující) značky „řidiči, vystup z auta“ a nikde ve světě kromě ČR se nevyskytují.
Množství cestujících v MHD
Informace byla poptávána u příslušného odboru Magistrátu města Přerova, který sdělil, že ji neeviduje. Podle studia literatury bylo sčítání cestujících v rámci zpracování Generelu dopravy v roce 2004, data se však v rámci studie nepodařilo dohledat. Obsazenost autobusů byla pozorována v době dopoledního přepravního sedla pracovního dne a byla shledána jako přiměřená nabízené kapacitě při zachování komfortu cestování. Většinu
cestujících dopoledne tvořili důchodci.
Průměrné vzdálenosti přepravy v MHD
Informace byla poptávána u příslušného odboru Magistrátu města Přerova, který sdělil, že ji neeviduje.
Autobusové nádraží
je zřejmé, že autobusové nádraží neslouží jako terminál pro okamžité odbavení autobusů – nástup a výstup, ale ve skutečnosti slouží jako parkoviště autobusů, na kterém každý jeden autobus končícího a začínajícího příměstského spoje má své vlastní parkovací stání, které je často současně krytým nástupištěm pro cestující. Další parkovací stání na volné ploše mají autobusy MHD. Jde tedy o mimořádné plýtvání drahocenným prostorem ve městě, tím více, že autobusové nádraží bylo v roce 2009 kompletně přestavěno a mohlo tedy být, včetně přednádražního prostoru ulice Husovy, vyřešeno zcela jinak, podle soudobých poznatků o prostorové organizaci veřejné i ostatní dopravy a možná i za méně peněz.